Tandarts Loosdrecht | Zwangerschap
Er zijn een aantal zaken waarmee u tijdens de zwangerschap rekening moet houden om risico's voor het gebit te voorkomen.
zwangerschap, risico's, tandarts, tandvlees, risico
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16358,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-6.3,wpb-js-composer js-comp-ver-5.3,vc_responsive

Zwangerschap

Wat gebeurt er in de zwangerschap met uw gebit?

Een oud bakerpraatje is dat elk kind de moeder een tand of kies zou kosten! Dit is gelukkig niet waar, maar het heeft wel een achtergrond. Er is echter een aantal zaken waarmee u tijdens de zwangerschap rekening moet houden om risico’s voor het gebit te voorkomen.

Risico’s voor het tandvlees

Doordat zwangere vrouwen soms misselijk zijn of zich niet lekker voelen, zijn zij vaak wat minder geneigd om goed te poetsen. Ook bij een ziekenhuisopname schiet het poetsen er nog wel eens bij in. De tandplak die daardoor op de tanden en kiezen blijft zitten, veroorzaakt tandvleesontsteking. Vaak is tandvleesontsteking te herkennen aan het feit dat het tandvlees gemakkelijk gaat bloeden bij het poetsen, ragen, stoken of flossen of bij het eten. Door de tandvleesontsteking kan het kaakbot rondom de tanden en kiezen worden afgebroken. Uiteindelijk kan zoveel kaakbot verloren gaan dat de tanden en kiezen los gaan staan en er tenslotte uitvallen.
Bovendien treden er tijdens de zwangerschap allerlei hormonale veranderingen in het bloed op. Ook veranderen de bloedvaten in het tandvlees. Daardoor is een tandvleesontsteking tijdens de zwangerschap ernstiger en kan er extra botverlies optreden. Het is gedurende de zwangerschap dus erg belangrijk dat u tandvleesontsteking voorkómt door een goede mondhygiëne.
Als u last heeft van bloedend tandvlees mag dat nooit een reden zijn om niet of minder te poetsen, ragen, stoken of flossen. Als u toch last houdt van bloedend tandvlees, raadpleeg dan uw tandarts of mondhygiënist.

Risico’s voor de tanden en kiezen

Hiervoor hebben wij u al verteld dat tijdens de zwangerschap vaak minder goed wordt gepoetst. De tandplak die daardoor op de tanden en kiezen achterblijft, veroorzaakt niet alleen tandvleesontsteking maar ook gaatjes in de tanden en kiezen.
Daar komt nog bij dat tijdens de zwangerschap het voedingspatroon nog al eens verandert en dat er vaak veel meer zoetigheid wordt gegeten. Het risico voor gaatjes wordt daardoor nog eens extra groot. Een goede mondhygiëne en het beperken van het suikergebruik zijn daarom erg belangrijk tijdens de zwangerschap. Met een fluoride-spoelmiddel kunt u het risico voor gaatjes verder beperken.

Zijn er nog meer risico’s?

Wat kan de tandarts of mondhygiënist voor u doen?

Wij hebben u uitgelegd dat tijdens de zwangerschap een goede mondhygiëne, beperking van het suikergebruik en evt. spoelen met een fluoride-spoelmiddel het risico voor tandvleesontsteking en gaatjes kan beperken.
Juist omdat uw gebit tijdens de zwangerschap extra kwetsbaar is, adviseren wij u om met uw tandarts of mondhygiënist te overleggen of extra controles en evt. behandelingen in die periode wenselijk zijn.