Tandarts Loosdrecht | Floss, stokers en ragers
floss, stokers, ragers, tandenstokers, flossen, tandarts
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16340,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-6.3,wpb-js-composer js-comp-ver-5.3,vc_responsive

Floss, stokers en ragers

Waarom moet u floss, tandenstokers of ragers gebruiken?

Tandplaque op de tanden en kiezen veroorzaakt gaatjes en tandvleesontsteking. Ook al poetst u de tandplaque nog zo zorgvuldig weg met de tandenborstel, helemaal tussen de tanden en kiezen komt u nooit. Daarom blijft daar na het poetsen altijd tandplaque achter. Gaatjes en tandvleesontsteking komen daarom meestal tussen de tanden en kiezen voor. Tandvleesontsteking geeft meestal geen klachten waardoor het lang onopgemerkt kan blijven. Tandvlees dat gaat bloeden bij het gebruik van de tandenborstel, floss, tandenstokers of ragers is in ieder geval ontstoken. Uiteindelijk kan tandvleesontsteking er toe leiden dat tanden en kiezen los gaan staan en er uit vallen. Poetsen alléén is dus niet voldoende; ook de ruimten tussen de tanden en kiezen moeten elke dag worden gereinigd. Afhankelijk van de grootte van de ruimte tussen de tanden en kiezen kan dit met floss, tandenstokers of ragers worden gedaan.

Waar en hoe moet u floss, ook wel tandzijde of tanddraad genoemd, gebruiken?

Waar de ruimte tussen tanden en kiezen erg smal is, kan deze alleen met floss worden gereinigd. U neemt een stuk floss van ongeveer 35-40 cm en wikkelt de uiteinden losjes om de beide middelvingers. Span vervolgens een klein stukje van zo’n 4 cm tussen de beide duimen en wijsvingers. Breng de strak gespannen draad met een heen en weer gaande beweging tussen de tanden of kiezen. Voorkom beschadiging van het tandvlees door de draad voorzichtig door het contactvlak, daar waar de tanden en kiezen tegen elkaar staan, te halen. Span de draad nu strak rondom de tand of kies en breng hem tot net onder het tandvlees. Breng de draad dan weer terug naar het contactpunt met een heen en weer gaande beweging. Zo schraapt u de tandplaque van de tand of kies. Leg nu de draad om de ernaast liggende tand of kies en voer dezelfde beweging uit. Tenslotte haalt u de draad weer terug door het contactpunt. Herhaal deze handeling voor de overige tanden en kiezen waar alleen ruimte is voor floss.

Waar en hoe moet u tandenstokers gebruiken?

Waar er voldoende ruimte tussen de tanden en kiezen is voor het gebruik van tandenstokers, genieten deze de voorkeur boven floss. Het gebruik van tandenstokers is n.l. eenvoudiger te leren dan het gebruik van floss. Er zijn tegenwoordig zeer smalle tandenstokers verkrijgbaar zodat ook kleine ruimten tussen de tanden en kiezen met tandenstokers kunnen worden gereinigd. In de praktijk blijkt dat de meeste mensen regelmatiger tandenstokers gebruiken dan floss en ook enthousiast zijn over het gebruik ervan. Een goede tandenstoker is driehoekig van vorm, heeft een platte, smalle onderkant en is gemaakt van een zachte houtsoort. Een cocktailprikker of een plastic tandenstoker is dus zeker geen goede tandenstoker.
U maakt, om splinteren te voorkomen, de tandenstoker vooraf even nat in de mond. Neem de tandenstoker tussen duim en wijsvinger en zet de platte, smalle kant tegen het tandvlees. Houdt de tandenstoker zoveel mogelijk loodrecht op de tandenrij. Steek de tandenstoker zover tussen de tanden en kiezen dat hij vastloopt en beweeg de stoker vervolgens een keer of tien heen en weer. Zo verwijdert u de tandplaque tussen de tanden en kiezen. Herhaal deze handeling bij de overige tanden en kiezen waar ruimte voor tandenstokers is. Om gemakkelijker achter in de mond te kunnen stoken, is het handig om de mond een beetje te sluiten zodat de spanning van de wangen vermindert.

Waar en hoe moet u ragers gebruiken?

Waar er voldoende ruimte tussen de tanden en kiezen is voor het gebruik van ragers, genieten deze de voorkeur boven tandenstokers. Ragers halen namelijk meer tandplaque weg dan tandenstokers. Ragers zijn verkrijgbaar in vele maten, van zeer smal tot extra groot. Om de tandplaque goed te verwijderen, moet de rager met enige moeite tussen de tanden en kiezen doorgaan. Hoe groter de ruimte tussen de tanden en kiezen, hoe groter dus de rager. Bij hele grote ruimten kunt u meerdere ragers bundelen tot een bosje en zo tussen de tanden en kiezen doorhalen.
De rager pakt u beet bij het metalen steeltje en u duwt de kant met de haren voorzichtig tussen de tanden en kiezen. Vervolgens haalt u de rager zo’n keer of tien heen en weer. Let er op dat het metaal van het ragertje de tanden en kiezen niet raakt! Om achter in de mond gemakkelijker te kunnen ragen, is het handig om de mond een beetje te sluiten zodat de spanning van de wangen vermindert. Soms is het ook handig om de rager in een handvat te monteren.

Tot slot volgen nog enige wenken

Voor de keuze tussen ragers, tandenstokers en floss geldt in het algemeen dat als er ruimte is voor een rager, er altijd een rager wordt gebruikt; als er onvoldoende ruimte is voor een rager dan wordt een tandenstoker gebruikt en als ook daar te weinig ruimte voor is, valt de keuze op floss. Dat kan dus betekenen dat op verschillende plaatsen in de mond verschillende hulpmiddelen nodig zijn. Omdat de juiste keuze en gebruik van floss, tandenstokers en ragers zeer belangrijk zijn, raden wij u aan uw tandarts of mondhygiënist om advies te vragen.
Vooral in het begin kunt u last van hebben van wat pijn en bloeding bij het gebruik van floss, tandenstokers of ragers. Met name bloeding wijst op tandvleesontsteking. Laat het optreden van bloeding echter nooit een reden zijn om te stoppen met het gebruik van floss, tandenstokers of ragers. Door te stoppen, wordt er namelijk geen tandplaque meer weggehaald tussen de tanden en kiezen en zal de tandvleesontsteking dus juist niet verdwijnen. Door het gebruik van floss, tandenstokers of ragers vol te houden, zal in de meeste gevallen de tandvleesontsteking, en dus ook de bloeding, verdwijnen. Als dat niet het geval is, moet u contact opnemen met uw tandarts of mondhygiënist. Voor het beste resultaat moet u, net als bij het tandenpoetsen, voldoende tijd nemen om alle ruimten tussen tanden en kiezen goed schoon te maken. Eénmaal per dag zorgvuldig flossen, stoken of ragen is voldoende en heeft meer effect dan meerdere keren per dag vluchtig reinigen.