Tandarts Loosdrecht | Tandpasta en tandenborstels
Tandplaque op de tanden en kiezen veroorzaakt gaatjes en tandvleesontsteking. Tandpasta helpt om de tandplaque makkelijk weg te poetsen. Een goede tandpasta bevat in ieder geval fluoride.
tandpasta, tandenborstels, poetsen, soorten, tandarts
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16338,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-6.3,wpb-js-composer js-comp-ver-5.3,vc_responsive

Tandpasta

Er is heel veel keuze in tandpasta’s, van de bekende A-merken zoals Oral-B, Elmex en Parodontax en Sensodyne tot de meestal goedkopere huismerken van supermarkten of drogisten. Aangetoond is dat goedkopere (huismerk) tandpasta’s wat betreft plaque-verwijdering niet onderdoen voor de A-merken. Echter, vaak hebben A-merken specifieke tandpasta’s voor een bepaald ”doel” zoals:
– gevoelige tanden / blootliggende tandhalzen
– anti-tandsteen
– whitening (gebruik deze tandpasta’s niet langdurig vanwege slijtage tanden)
– tegen tandvleesonsteking

Fluoride

Fluoride is een stof die de tanden en kiezen steviger maakt. Fluoride helpt  tegen het ‘oplossen’ van het beschermende tandglazuur onder invloed van bacteriën.  Bijna alle tandpasta’s bevatten fluoride, maar minimaal 2 minuten poetsen is nodig voor een effect op het tandglazuur. Het aanvullende gebruik van fluoride tabletjes, fluoride spoelen op school en/of fluoride behandelingen bij de tandarts wordt niet meer geadviseerd!
Voorkom inslikken van fluoridetandpasta en gebruik bij kleine kinderen een tandpasta met verlaagd fluoridegehalte.

Het gebruik van fluoride is niet onomstreden. Voor mensen die liever geen fluoride gebruiken zijn fluoride-vrije tandpasta’s op de markt. Bekende merken zijn Weleda en Blue-M.