Tandarts Loosdrecht | Spoed
Mocht er sprake zijn van een spoedgeval moet u gelijk contact met ons opnemen. Wij staan voor u klaar!
spoed, spoedgevallen, tandarts, loosdrecht, pijn, tanden, kiezen
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16371,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-6.3,wpb-js-composer js-comp-ver-5.3,vc_responsive

In geval van spoed dit nummer bellen: 0900-1515

Wat is een spoedgeval?

Een uitgevallen vulling of kroon kan pijn of verdere schade tot gevolg hebben. Blijft u daarom niet rondlopen met een afgebroken tand of kies maar maak een afspraak bij ons. Indien u geen pijn heeft dan kan dit nog binnen één tot twee weken. Let erop dat u de plek goed schoon houdt en hier niet op kauwt. Indien er een stukje van uw vulling afbreekt, is dit meestal niet zo’n dringend probleem. Het is van belang om deze plek goed schoon te houden en een afspraak te maken binnen één tot 4 weken.

Wanneer een tand beweegt na bijvoorbeeld een val of klap, neem dan zo spoedig mogelijk contact op met uw tandarts. De tandarts kan de beweeglijke tand eventueel weer vastzetten d.m.v. een spalk.

Na het trekken kan het speeksel ook een beetje (donker)rood kleuren van bloedrestjes, dit is geen nabloeding!  Een nabloeding is het opnieuw (hevig) gaan bloeden van een wond na bijvoorbeeld het trekken van een kies, meestal is de kleur lichtrood.

Probeer in dit geval eerst een half uur stevig dicht te bijten op een dubbelgevouwen gaasje of tissue. Heeft dit geen effect, neem dan contact op met uw tandarts.

Houd er rekening mee dat misselijkheid kan optreden door het inslikken van bloed.

Om na het trekken van een tand of kies een nabloeding te voorkomen, kunt u het beste een halfuur op een gaasje dichtbijten. Daarnaast is het van belang dat u hard en/of warm voedsel vermijdt. Stop het gebruik van alcoholische dranken en roken (i.v.m. de wondgenezing). Poets heel voorzichtig de tanden en kiezen en vermijd de plek waar de tand of kies is getrokken.

De volgende medicijnen kunnen een nabloeding in de hand werken: Asprine, Ascal, Marcoumar en Sintrom.

Wanneer een tand uit de kaak is geslagen, is het van belang deze zo snel mogelijk te vinden en terug te (laten) plaatsen. Als u hiervoor naar de tandarts gaat, bewaar dan de tand in de mond van de patiënt (in de wang naast de tanden en kiezen) of in melk. Raak de tand nooit aan de wortel aan, alleen aan de kroon! Kraanwater, reinigingsmiddelen of harde materialen mogen beslist niet worden gebruikt. Ga direct naar de tandarts voor verdere behandeling.

Oorzaken van pijn

Zenuwontsteking

Een scherpe, stekende pijn die spontaan of na een koude of warmteprikkel ontstaat wijst vaak op een ontsteking van de tandzenuw. Deze pijn kan uitstralen naar andere tanden of de kaak.

Een zenuwontsteking kan ontstaan doordat bijvoorbeeld een gat in de tand niet tijdig wordt behandeld, waardoor hier bacteriën binnen kunnen treden. Om te voorkomen dat de ontsteking in de zenuw zich uit kan breiden tot een kaakontsteking, dient u uw tandarts zo spoedig mogelijk te raadplegen.  In de tussentijd kan een pijnstiller zoals Paracetamol wat verlichting bieden. Indien de pijn vanzelf overgaat, kan dit betekenen dat de tandzenuw hoogstwaarschijnlijk is afgestorven. Soms verdwijnt de gevoeligheid, maar komt deze na enige tijd opnieuw opzetten als een doffere soort pijn. Wanneer de tand of kies hoog aanvoelt en gevoeligheid geeft met bijten, kan dat wijzen op een wortelpuntontsteking (hierbij kan een dikke kaak ontstaan). Neem in dit geval direct contact op met uw tandarts.

Gevoelige tandhals

Wanneer er gevoeligheid of pijn optreedt bij warm- of koud eten en drinken kan dit wijzen op een overgevoelige zenuw of een gevoelige tandhals (deze kan bloot komen te liggen door het terugtrekken van het tandvlees).  Dit kan ook voorkomen na het verwijderen van tandsteen dat de tandhals bedekte. Toch is dit zeker geen reden om tandsteen te laten zitten.

Ontstoken tandvlees

Wanneer er sprake is van een zeurende doffe pijn kan dit duiden op ontstoken tandvlees of een. Aanraking van het tandvlees kan pijnlijk zijn. Het tandvlees kan er opgezet en rood uit zien. Goed poetsen en stokeren kan in korte tijd al verlichting van de klachten geven. Neem altijd wel contact op met ons om de oorzaak van de tandvleesontsteking te onderzoeken en verhelpen.

Het trekken van een kies

Pijn na het trekken van een tand of kies is normaal. U kunt op advies van uw tandarts of huisarts een pijnstiller zoals Paracetamol gebruiken om de gevoeligheid wat te verlichten. Indien de pijn langer dan twee dagen aanhoudt neem dan contact op met ons. In uitzonderlijke gevallen kan de pijn na een kleine week terugkomen. Dan is de tandholte ontstoken geraakt. Helaas is hier weinig aan te doen behalve pijnstilling.

Zenuwbehandeling

Na een zenuwbehandeling kan er soms nog aanzienlijke gevoeligheid of pijn optreden. Vaak duurt deze niet langer dat twee dagen. Mocht een gewone pijnstiller u geen verlichting bieden of heeft u na enkele dagen nog steeds last van de pijn, neem dat contact op met uw tandarts.

Pijn na vulling

Na het aanbrengen van een vulling kan een kies kortere of langere tijd verhoogd gevoelig zijn voor warmte of koude. Dit is niet verontrustend als het niet vanaf 3 dagen na het leggen van de vulling niet erger wordt.  De verhoogde gevoeligheid kan meerdere weken aanhouden, soms zelfs maanden.  Indien u twijfelt, neem dan contact met ons op.

Verwijderen van tandsteen

Pijn na het verwijderen van tandsteen kan ontstaan doordat uw tandvlees ontstoken was of doordat de tandhalzen bloot komen te liggen. Poets de tanden niet te hard maar wel nauwkeurig. Het probleem zal vaak binnen een paar dagen over zijn.

image1

Wilt u zich als patiënt bij ons inschrijven? Vul dan ons formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.