Tandarts Loosdrecht | Extractie
Als een kies erg slecht is, klachten geeft en als behoud door middel van een vulling of een kroon niet meer mogelijk is, dan is trekken van de kies een oplossing.
kiezen, trekken, verdoven, tandarts
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16310,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-6.3,wpb-js-composer js-comp-ver-5.3,vc_responsive

Extractie

Waarom trekken we een kies?

Een extractie (het trekken van een tand of kies) kan nodig zijn als een tand of kies erg slecht is. Denk hierbij aan klachten die niet meer kunnen worden opgelost door een vulling, kroon en/of wortelkanaalbehandeling. Een andere reden voor het trekken van een kies is vanwege te weinig ruimte in de kaak (bij kinderen die een beugel krijgen).

Wat gebeurt er?

Indien er een tand of kies wordt getrokken, zal de tandarts eerst d.m.v. een röntgenfoto controleren of dit mogelijk is (bijvoorbeeld vanwege de vorm van de wortel) en vervolgens verdoven wij de kies of tand. Wanneer de verdoving goed is ingewerkt zal de tandarts de kies voorzichtig los proberen te krijgen door hem heen en weer te bewegen (hetzelfde als het uit de aarde halen van een boomwortel). Als de kies daarna los genoeg zit kan de tandarts hem er zo uitpakken. Soms is het nodig om een grote kies met meerdere wortels er wortel voor wortel uit te halen. Na afloop wordt de wond in sommige gevallen gehecht, dit is echter niet altijd nodig. Na het trekken mag u een halfuur dichtbijten op gaasjes (deze krijgt u mee van de tandarts), om te zorgen dat er een bloedpropje kan ontstaan, waarna de wond goed kan gaan genezen.

Het verdoven

Spoelen en tandenpoetsen

De wond geneest het beste wanneer het bloed goed kan stollen. U mag de eerste dag de wond daarom niet schoonspoelen. U kunt wel de andere zijde van de mond spoelen. Vanaf de tweede dag kunt u de tanden en kiezen weer normaal poetsen, behalve daar waar het pijn doet.

Eten en drinken

Als de verdoving is uitgewerkt, kunt u voorzichtig alles eten en drinken. Het mag alleen niet te warm of hard zijn, en het is handig om aan de andere kant van de mond te kauwen.

Alcohol en roken

Alcohol en roken vertragen het genezingsproces en kunnen de pijn verergeren. Laat dit dus liever achterwege gedurende de eerste dagen van het genezingsproces.

Napijn

Na de behandeling is het normaal dat u pijn krijgt. Deze pijn kunt u tegengaan met paracetamol (te verkrijgen bij de drogist en apotheek). Het kan ook zijn dat u een recept van een andere pijnstiller van ons hebt meegekregen.

Hechtingen

Als de wond wordt gehecht dan gebruiken wij hechtdraad dat vanzelf oplost. U hoeft dus niet terug te komen voor het verwijderen van de hechting.

Indien de pijn niet vermindert, indien u koorts krijgt of nabloedingen,

neemt u dan contact met ons op.

Het verwijderen van een kies.