Tandarts Loosdrecht | Wortelpunt behandeling
wortelpunt, behandeling, ontsteken, tandarts,
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16314,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-6.3,wpb-js-composer js-comp-ver-5.3,vc_responsive

Wortelpunt behandeling

De operatieve behandeling van de wortelpunt

In een tand of kies zit levend weefsel zoals bloedvaten en een zenuw. Dit weefsel kan ontsteken en na verloop van tijd als gevolg van die ontsteking dood gaan. Het weefsel in de tand of kies staat via het wortelkanaal in verbinding met het weefsel rondom de wortelpunten. Een ontsteking of dood weefsel in de tand of kies kan daardoor ook een ontsteking aan de wortelpunt veroorzaken waardoor het kaakbot rondom de wortelpunt wordt afgebroken.
Een ontsteking aan de wortelpunt kan veel pijn veroorzaken. Als uw tandarts ál het ontstoken of dode weefsel uit de tand of kies kan weghalen, zal meestal ook de wortelpuntontsteking verdwijnen. Zo’n behandeling heet een wortelkanaalbehandeling. Soms lukt het echter niet om de wortelkanalen volledig schoon te maken en dan blijft de ontsteking aan de wortelpunt bestaan.
In dat geval kan worden geprobeerd om de wortelpuntontsteking i.p.v. binnenuit, n.l. door reiniging van het wortelkanaal, van buitenaf te behandelen door een operatie aan de wortelpunt. Zo’n behandeling heet een wortelpunt-curettage of apexresectie. Meestal zal de tandarts u daarvoor verwijzen naar een kaakchirurg of een tandarts-endodontoloog.

Hoe gaat een operatieve behandeling van de wortelpunt in zijn werk?

De behandeling vindt plaats nadat eerst het gebied dat zal worden geopereerd, is verdoofd. Daardoor kan de behandeling pijnloos worden uitgevoerd.
Om bij de wortelpunt te kunnen komen, wordt vervolgens het tandvlees losgemaakt van het kaakbot zodat het kaakbot rondom de wortelpunt goed zichtbaar wordt. Daarna wordt er een gaatje in het kaakbot geboord tot bij de wortelpunt. De wortelpunt wordt daardoor zichtbaar en bereikbaar voor behandeling. De ontsteking rond de wortelpunt kan dan volledig worden verwijderd en tevens wordt de wortelpunt goed schoongemaakt. Zo’n behandeling heet een wortelpunt-curettage. Soms is het nodig om ook een stukje van de aangetaste wortelpunt weg te halen. Men spreekt dan van een apexresectie. Na een apexresectie wordt de onderkant van de wortel vaak afgedicht met een vulling.
Tenslotte wordt het tandvlees gehecht. Afhankelijk van het soort hechtingen dat wordt gebruikt, zullen die na verloop van tijd vanzelf oplossen of worden zij na een dag of drie verwijderd.

Pijn en zwelling na de behandeling

Na de behandeling kán er soms heftige pijn en zwelling ontstaan die over het algemeen na een dag of twee zal afnemen. Om de zwelling enigszins tegen te gaan, kunt u de eerste uren na de ingreep een zak met ijs tegen de wang bij het geopereerde gebied houden. De eerste dagen na de ingreep zullen vaak ook pijnstillers nodig zijn.

Schoonhouden van het geopereerde gebied

Om beschadiging van de wond en de hechtingen te voorkomen, mag u het geopereerde gebied niet met een tandenborstel of andere middelen schoonmaken. Uiteraard moet u de andere gebieden in de mond wél op de gebruikelijke wijze reinigen. Na het reinigen van de niet geopereerde delen van de mond moet u tweemaal per dag, n.l. ‘s-morgens en ‘s-avonds, spoelen met een mondspoeling die de bacteriën in de mond doodt. Daardoor kan ontsteking in het operatiegebied worden voorkomen. Ook wordt voor dit doel wel een spray gebruikt.
Na de operatie krijgt u recepten mee voor pijnstillers en mondspoeling of spray. Tevens hoort u hoeveel dagen u moet blijven spoelen. Als de zwelling of de pijn na een dag of twee niet afneemt, of zelfs toeneemt, dan moet u contact opnemen met de kaakchirurg of uw tandarts. Meestal dient u nog een keer terug te komen voor controle van het operatiegebied en zonodig het verwijderen van de hechtingen.