Tandarts Loosdrecht | Wortelkanaal behandeling
In de wortels van de tanden en kiezen zit weefsel in een ruimte die het wortelkanaal wordt genoemd. Als het weefsel in een tand of kies sterk wordt geïrriteerd, geënfecteerd raakt met bacteriën of wordt beschadigd, dan zal het gaan ontsteken.
wortelkanaal, behandeling, ontsteking, wortelkanaalbehandeling, tandarts
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16316,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-6.3,wpb-js-composer js-comp-ver-5.3,vc_responsive

Wortelkanaal behandeling

Wat is een wortelkanaalbehandeling?

In het binnenste van tanden en kiezen (het wortelkanaal) zit levend weefsel, zenuwen en bloedvaatjes. Als het weefsel in een tand of kies geïnfecteerd raakt met bacteriën of beschadigd raakt dan zal dit gaan ontsteken.

Een zenuwontsteking kan pijn veroorzaken. Aanvankelijk is de pijn vaak mild en kort van duur en kan worden opgewekt door warm en koud of zoetigheid. Later kan de pijn zeer heftig zijn en lang aanhouden. Soms verdwijnt de pijn spontaan weer, meestal is de zenuw dan afgestorven. De infectie is dan echter nog niet weg en kan zich uitbreiden in het kaakbot. Ook komt het voor dat het zenuwweefsel afsterft zonder dat u enige pijn ervaart.

In beide situaties zal het wortelkanaal van de tand of kies moeten worden behandeld waarbij het zenuwweefsel uit de wortels wordt verwijderd en de binnenzijde van de wortel wordt schoongemaakt. Zo’n behandeling heet een wortelkanaalbehandeling.

Een wortelkanaalbehandeling neemt niet alleen de pijn weg, maar voorkomt ook verdere ontsteking richting de punt van de wortel.

Het verwijderen van de zenuw van een kies.