Tandarts Loosdrecht | Tandpasta en tandenborstels
tandpasta, tandenborstels, poetsen, soorten, tandarts
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16338,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-6.3,wpb-js-composer js-comp-ver-5.3,vc_responsive

Tandpasta en tandenborstels

Wat is een goede tandpasta?

Tandplaque op de tanden en kiezen veroorzaakt gaatjes en tandvleesontsteking. Tandpasta helpt om de tandplaque makkelijk weg te poetsen. Een goede tandpasta bevat in ieder geval fluoride. Fluoride beschermt de tanden en kiezen tegen gaatjes. Alleen voor peuters onder de vijf jaar geldt dat ze Fluoridepeutertandpasta moeten gebruiken, om niet teveel Fluoride binnen te krijgen als ze de tandpasta inslikken.

Naast gewone fluoridehoudende tandpasta bestaan er diverse soorten

Voorbeelden zijn tandpasta’s voor gevoelige tandhalzen, antitandsteentandpasta’s, tandpasta’s tegen tandvleesontstekingen, tandpasta’s met enzymen en tandpasta’s voor het witter maken van de tanden. Tandpasta’s voor gevoelige tandhalzen bevatten stoffen die de overgevoeligheid voor poetsen, warm, koud, zoet en zuur bij blootliggende tandhalzen kunnen verminderen of wegnemen. Deze stoffen hechten zich aan de gevoelige tandhalzen en vormen zo een beschermend laagje. Voorts zijn er tandpasta’s die de vorming van tandsteen remmen. De vorming van tandsteen kan niet volledig worden voorkomen, maar er ontstaat wel minder tandsteen als u met zo’n tandpasta poetst. Verder wordt het tandsteen er minder hard door en kan zo gemakkelijker door de tandarts of mondhygiënist worden verwijderd! Ook zijn er tandpasta’s tegen ontsteking van het tandvlees. De bewering dat deze tandpasta’s een gunstig effect zouden hebben op tandvleesontsteking, is echter nog niet voldoende bewezen in de praktijk.

Verder zijn er nog tandpasta’s met enzymen. Deze enzymen zouden helpen om de vorming van tandplaque tegen te gaan waardoor minder risico zou bestaan voor gaatjes en tandvleesontstekingen. In het laboratorium is dit duidelijk bewezen, maar in de praktijk nog niet. Tandpasta’s met enzymen hebben echter wel een gunstige bijwerking. Zij kunnen n.l. goed helpen bij patiënten met aften. Dit zijn pijnlijke rode zweertjes in de mond. In een aantal gevallen verdwijnen de klachten of worden zij minder ernstig. Als laatste noemen we tandpasta’s voor het witter maken van de tanden. Zij bevatten vaak sterk schurende middelen of bleekmiddelen en zijn dus niet zonder gevaar voor uw tanden. Bij een overmatig gebruik zal het glazuur en tandbeen te snel afslijten. Als u besluit om zo’n tandpasta te gaan gebruiken, poets er dan hoogstens éénmaal per maand mee.

Samenvattend kunnen we zeggen

Er bestaat geen ‘beste’ tandpasta. Een goede tandpasta dient in ieder geval fluoride te bevatten om gaatjes te voorkomen. Speciale tandpasta’s kunnen daaraan een extra effect toevoegen. Een goede plaqueverwijdering is echter belangrijker dan het merk of soort tandpasta waar u mee poetst. Poets dus voldoende lang en zorgvuldig.

Wat is een goede borstel?

Een goede borstel is bij voorkeur niet te groot en heeft veel nylon haren, die niet te hard mogen zijn: de soorten ‘medium’ of ‘zacht’ zullen in de meeste gevallen goed voldoen. Een rechte steel en een niet te grote kop zijn aan te raden als u ook ver achterin de mond goed wilt poetsen. Als de haren uiteen gaan staan, is de borstel versleten en moet u hem vervangen.

De juiste manier van poetsen

Belangrijker nog dan de borstel is de manier van tandenpoetsen. De volgende punten zijn belangrijk bij het poetsen:

– Kijk, met een goede verlichting, goed in de spiegel naar wat u doet.

– Zorg ervoor dat u met de borstel alle vlakken van de tanden en kiezen raakt.

– Maak vooral het gebied op de overgang van tanden en kiezen met het tandvlees goed schoon. Plaats de tandenborstel daarom schuin op de overgang van tand en tandvlees en duw de haren zacht in de ruimte tussen de tanden en kiezen.

– Maak korte heen en weer gaande bewegingen, waarbij de borstelharen zoveel mogelijk op de plaats moeten blijven. Gebruik weinig kracht bij het poetsen zodat de tanden en het tandvlees niet beschadigd worden.

– Houd een vaste volgorde aan en poets altijd de binnenkant, de buitenkant en de kauwvlakken van uw tanden en kiezen. Zo zorgt u ervoor dat u niets overslaat.

– Neem de tijd voor de verzorging van uw gebit. Een veel voorkomend probleem is dat de meeste mensen veel te snel klaar willen zijn. Het is beter voor uw gebit om éénmaal per dag goed te poetsen, dan meerdere keren per dag eventjes snel. Wij adviseren dan ook om tenminste twee keer per dag te poetsen, waarvan in ieder geval één keer per dag heel zorgvuldig.

Goed poetsen is belangrijk, maar daarnaast dient u ook de tandplaque tussen de tanden en kiezen weg te halen met floss, tandenstokers of ragers. Vraag uw tandarts of mondhygiënist wat voor u de beste hulpmiddelen zijn en vraag of zij het gebruik ervan willen voordoen. Er zijn daarnaast ook goede folders verkrijgbaar waarin alles wat u moet weten over mondhygiëne wordt uitgelegd. Vraag er om bij uw tandarts of mondhygiënist.

Overweegt u een electrische tandenborstel te kopen?

Een electrische tandenborstel is handig als u moeite heeft met de juiste poetsmethode. Een electrische borstel maakt de juiste poetsbeweging vanzelf, maar u moet de borstel echt voldoende tijd geven om zijn werk te doen. Verplaats de borstel dus niet te snel en poets langzaam stuk voor stuk alle tanden en kiezen. Er zijn verschillende – goede – soorten electrische borstels. Wilt u weten welke electrische borstel voor u het meest geschikt is, overleg dit dan met uw tandarts of mondhygiënist.